Tuesday, April 8, 2014

Mengubah sikap

Assalammuaalaikum w.b.t

Macam mana nak ubah sikap seseorang ye?mana boleh wey!!
Penah dengar x? “kita takkan mampu mengubah seseorang itu melainkan dirinya sendiri”
So,buat la macam mana pon kalau tuan punya badan sendiri taknak ubah memang x jadi la.
Hhhmmmmmm....
Sama gak dengan diri  kita ni,mana boleh senang2 orang lain nak ubah kalo kita sendiri x laksanakannya.tapi bagi diri nia,andai orang minta kita berubah kearah kebaikan dan kita patut dan xde apa2 halangan untuk melaksanakannya,apa salahnya kan?tapi org lain,x pasti la.tepuk dada tanya iman. J
Nia penah diuji dulu bilamana berhadapan dengan seseorang yang mempunya bad habit.
Ok,nia mengaku la masing2 ada bad habit termasuk la nia sendiri tapi selagi ia x menyusahkan diri sendiri @ mana2 pihak rasanya xpe la kot eh? . :p
Da puas nia nasihat,pujuk n berdebat pasal bad habit orang tu tapi empunya diri tetap nak pertahankan apa yang salah tu. Tp itu la,macam nia cakap kan kalo tuan punya badan taknak mengubah sikap tu so xkan jadi apa2 la.
Nia pon jadi malas bila duk kecoh@ bising2 sedangkan empunya badan x kisah pon kan,so nia guna alternative akhir à DOA.
Yes.doa!
Nia cuma mampu berdoa supaya empunya badan tu berubah,mungkin dengan berdoa dan meminta supaya Tuhan melembutkan hati dan dapat  mengubah fikirannya untuk berubah ke arah kebaikkan. Hati manusia ni Allah s.w.t yang pegang.
Nia x pernah lupa titipkan doa untuk orang itu menerima petunjuk dari Allah s.w.t dan dapat menilai yang mana baik dan yang mana buruk. Walaupun sekarang nia da xda kena mengena dengan orang itu tapi sebagai orang yang pernah mengenalinya dulu,nia selalu berharap dia berubah dan menjadi insan yang lebih baik.mungkin nia bukan orang yang mampu mengubah dan membawa dia ke jalan yang benar tapi insyaallah masanya akan sampai jugak untuk dia berubah,mungkin esok,lusa tiada siapa pon tahu kan.





Much loves,

NJ

No comments:

Post a Comment